Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Terjemahan Al-Qur'an: Al-'Alaq: 1-5)

Saat Ini...


Alhamdulillah. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW dan seluruh ahli keluarga baginda; sebagaimana ke atas Nabi Ibrahim dan ahli keluarga baginda.

Kadang-kadang hati kita merasa resah. Dan begitu merindukan sebuah ketenangan. Keadaan ini mungkin boleh digambarkan oleh petikan lagu Secerah Pawarna, The Zikr seperti berikut.

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
Begitulah hati merindu kasih yang padu
Bagaikan pepasir basah di simbah lautan
Begitulah perjuangan ini
Biar basah dengan iman dan ukhwah

Kita ingin segalanya indah
Sebersih pasir pantai memutih
Seindah dan secerah pewarna
Berseri ukhwah dipupuk kasih

Kita ingin segala terlerai
Dengki dan dendam kesumat musnah
Biar keihklasan berbicara
Di dada hati luas saujana

Namun itulah kita sebagai manusia yang telah Allah maklumkan dalam Al Qur'an surat Al Maarij ayat 19, "Bahwa sesungguhnya manusia itu diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah dan apabila mendapat kebaikan ia amat kikir."

Itulah suatu sifat jiwa kita. Kejayaan kita mengurus diri kita bergantung kepada sejauh mana kita memahami kejuruteraan insan diri kita. Dan siapa lagi yang lebih mengetahui tentang kejuruteraan insan kecuali yang menciptakanya, iaitu Allah.

Terdapat suatu doa yang diajar oleh Baginda SAW: Ya Allah bantulah aku berzikir kepadaMu, bersyukur kepadaMu dan sebaik-baik ibadat kepadaMu.

Bukankah semua ini mengajar ini untuk hidup pada saat ini. Bukanya terlalu terkesan dengan semalam atau bimbang akan esok hari.

No comments:

Ihsan Lim

My photo
Taman Maluri, Kuala Lumpur, Malaysia
I'm a Learner, Lecturer, Leader

Cuit-cuit

Jom Solat

Online