Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Terjemahan Al-Qur'an: Al-'Alaq: 1-5)

Ni'mat Makan Orang Muda dan Tua

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Alhamdulillah. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, sekalian ahli keluarga dan para sahabatnya.

Aku teringat akan kata-kata bahawa "orang tua nanti akan ditarik ni'mat makannya". Selera akan berkurang, makan sedikit sudah kenyang atau sudah tidak boleh makan itu dan ini.

Ketika itu aku masih muda, yang begitu berselera makan apa sahaja dengan sebanyak manapun. Aku membayang-bayangkan bertapa nanti aku akan mengalami kehilangan ni'mat seperti itu.

Kini aku telah dewasa, dan hampir mencecah usia tua rasanya. Aku mula dapat merasai keadaan 'kehilangan ni'mat makan' yang diceritakan kepada aku dahulu.

Aku menyerap dan cuba memahami erti apa yang sedang berlaku. Benarkah aku telah kehilangan sesuatu? Tidak sukar rasanya untuk aku mengaku, "Ya benar aku kehilangan perkara itu".

Tapi soal seterusnya adakah kehilangan itu menyebabkan ni'mat ke atasku telah berkurang. Aku mengatakan "Tidak!". Kerana secara keseluruhannya aku seolah-olah digantikan dengan banyak ni'mat lain. Sebahagiannya ni'mat baru yang begitu indah, yang tidak aku dapati ketika aku menjadi orang muda dahulu.

Misalnya aku merasa lebih tenang, mengecapi keindahan suasana dan wawasan impian masa hadapan serta keindahan interaksi dan komunikasi.

Maka, dalam memahami fenomena ini, apa yang boleh aku katakan adalah keutamaan nilai telah berubah dengan usia. Ketika kanak-kanak keseronokan bermain adalah kemuncak keni'matan, kemudian bila remaja kemuncaknya adalah makan, dan seterusnya ketika dewasa mungkin ni'mat berjalan-jalan melihat tempat orang.

Sesungguhnya Allah menjadi proses pergerakan usia sebagai suatu proses yang indah...

No comments:

Ihsan Lim

My photo
Taman Maluri, Kuala Lumpur, Malaysia
I'm a Learner, Lecturer, Leader

Cuit-cuit

Jom Solat

Online