Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Terjemahan Al-Qur'an: Al-'Alaq: 1-5)

Individu yang Bekerja Kuat


Dimulai dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Segala puji bagiNya pemilik sekalian alam. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan sekalian para sahabatnya.

Bagi memajukan organisasi daripada satu tahap ke satu tahap yang lebih tinggi, organisasi tersebut mesti memiliki individu-individu yang bekerja kuat.

Kelompok kecil inilah yang menjadi teras kepada perubahan demi perubahan.

Individu ini memiliki kualiti diri yang melangkaui dua isu normal.

Isu normal yang pertama ialah kelengkapan fizikal yang ideal. Kenkangan keperluan fizikal yang sebahagiannya dianggap perkara asas, seringkali dijadikan alasan oleh kebanyakan pekerja tidak dapat menghasilkan sesuatu kerja yang lebih produktif.

Isu normal yang kedua ialah sistem ganjaran. Kononnya sistem yang tidak jelas akan menyebabkan pekerja tidak bermotivasi dan tidak mempunyai sasaran untuk dicapai.

Namun individu cemerlang yang disebutkan tadi, terus berkerja kuat, melintasi dua garis normal tadi. Mengapa? Mungkin masih terdapat perbezaan jawapan, tetapi apa yang penting sikap yang hebat ini tetap diteruskan!

Maka semakin ramai individu seperti ini wujud di dalam satu-satu organisasi, semakin berpotensi organisasi itu untuk maju!

No comments:

Ihsan Lim

My photo
Taman Maluri, Kuala Lumpur, Malaysia
I'm a Learner, Lecturer, Leader

Cuit-cuit

Jom Solat

Online