Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Terjemahan Al-Qur'an: Al-'Alaq: 1-5)

Memperbanyakkan Masa

Dimulai dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan sekalian sahabatnya.

Terima kasih Allah di atas sekalian banyak ni'matMu. Kami berdoa agar dimasukkan ke dalam golongan yang sedikit, di kalangan hamba-hambaMu yang bersyukur.

Setiap kita diberikan masa yang sama, iaitu 24 jam sehari semalam. Tidak ada orang yang masanya lebih. Begitu juga dengan mereka yang hidup di zaman dahulu, pergerakan masa tetap sama.

Persoalannya mengapa ada orang yang tidak cukup masa, dan ada pula yang lebih masa?

Mengapa ada yang merasakan masa bergerak terlalu cepat, manakala ada pula yang merasakan masa bergerak terlalu perlahan? Sehingga ada yang mengira bahawa pergerakan masa zaman sekarang lebih laju berbanding pergerakan masa zaman dahulu.

Mengapa ada orang yang terlalu sibuk, manakala ada pula yang terlalu lapang?

Mengapa ada orang yang mampu melakukan sekalian banyak kerja, manakala ada pula yang satu kerja pun tidak dapat disiapkan dalam tempoh masa yang sama?

Namun, rata-rata kita yang telah matang dalam hidup, seringkalinya berangan "alangkah baiknya kalau aku mendapat tambahan masa". Manakan tidak, bertimbun kerja yang tersenarai belum disiapkan...

Maka, percayalah... sekiranya kita benar-benar serius untuk mendapatkan lebih masa dalam hidup... Dirikanlah solat fardu di awal waktu, dan lakukan juga solat-solat sunat yang lain.

Mendirikan solat fardu di awal waktu adalah kunci kepada keberhasilan pengurusan masa. Sila alami sendiri. Inilah di antara rahsia solat dan waktu.

No comments:

Ihsan Lim

My photo
Taman Maluri, Kuala Lumpur, Malaysia
I'm a Learner, Lecturer, Leader

Cuit-cuit

Jom Solat

Online