Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya. (Terjemahan Al-Qur'an: Al-'Alaq: 1-5)

Kehidupan Satu Perjuangan

Dimulai dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Segala puji bagiNya pemilik sekalian alam. Selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan sekalian para sahabatnya.

Sekadar menganalogikan kehidupan sebagai sebuah perjalanan akan menemukan kita kepada beberapa perkara yang sukar dijelaskan.

Lebih mudah, kehidupan dianalogikan sebagai satu perjuangan. Diri kita adalah seumpama seorang daripada tentera yang berjuang. Perjuangan ini atau peperangan ini, adalah sesuatu yang besar. Tidak pernah berakhir sejak kejadian manusia pertama sehinggalah kepada matinya kesemua manusia di atas muka bumi ini.

Peperangan ini juga berlarutan sepanjang masa. Ada kalanya pasukan kita menang dan di ketika yang lain pula kita dikalahkan.

Kita pula, sebagai seorang pejuang, adalah seorang daripada ribuan atau jutaan tentera yang lain. Dan kita yang berada di zaman ini adalah meneruskan perjuangan pasukan terdahulu. Dan selepas ini juga akan terus ada pasukan lain yang meneruskan perjuangan.

Maka, analogi ini meletakkan kita hidup bukan semata-mata untuk diri kita sahaja atau untuk mencapai misi personal sahaja.

Namun kita mempunyai misi besar iaitu misi ummah... iaitu kemenangan Islam. Di samping itu, ianya selari dengan misi personal iaitu... mendapatkan keampunan Allah. Sebagai warganegara atau sebagai pekerja kepada mana-mana organisasi... selari dengan misi ini, kita mempunyai misi iaitu membina suatu kelompok yang mencipta tamadun ke arah misi besar dan bersama misi personal.

Teruskan perjuangan yang indah ini.

No comments:

Ihsan Lim

My photo
Taman Maluri, Kuala Lumpur, Malaysia
I'm a Learner, Lecturer, Leader

Cuit-cuit

Jom Solat

Online